17.5.2011 (posledná zmena: 17.5.2011)
Peter Gašparovič
Prístroj bol kúpený v marci 2011 v obchode Aviatik Praha.
Charakteristika a rozdiely
Jedná sa o kombinovaný prístroj rýchlomer + vário + GPS. Prístroj je výsledkom spoločného vývoja s firmou Flytec a vylepšením prístroja Compeo (bez označenia plus). Pre lepšie pochopenie rozdielov uvádzam označenie totožných prístrojov, odlišujúcich sa iba nálepkou výrobcu:
Brauniger Compeo Flytec 5030 (HG)
Brauniger Competino Flytec 5020 (PG)
___________________________________________
Brauniger Compeo+ Flytec 6030 (HG)
Brauniger Competino+ Flytec 6020 (PG)
Flytec 6040 (balooning)
Prvé verzie prístrojov (Compeo/Competino) sa líšili aj svojimi rozmermi, nové (pluskové) verzie sa líšia už iba chýbajúcou pitotkou pre meranie rýchlosti. Flytec ponúka až tri verzie prístroja - pre rogalistov, paraglajdistov a balonárov. Okrem chýbajúcej pitotky je hlavný rozdiel v odlišnom firmvéri. Firma Flytec pomerne často vydáva nové verzie firmvéru, ktoré nielen odstraňujú niektoré chyby, ale aj prinášajú nové funkcie.
Nové Compeo+ má oproti pôvodnému Compeo nové puzdro, a pravdepodobne aj lepšie snímače, vďaka čomu sa rozsah stúpania/klesania zväčšil z 70m/s na 100m/s a rozsah rýchlosti letu sa zväčšil zo 150km/h na 300km/h. Prístroj sa teda dá použiť aj vo vetroni. Dokonca existuje aj špeciálny firmvér, ktorým sa dajú zaznamenávať surové údaje tlakomera počas voľného pádu parašutistov. Okrem toho má 20-kanálové GPS (bolo 16-kanálové), a má slot, ktorým sa dá rozšíriť o Bluetooth alebo FLARM.
Balenie obsahuje
- samotný prístroj
- náhradná pitotka
- držiak na rogalo s dosadacou plochou z tvrdej gumy (pasuje na profilovanú aj kruhovú trapézu)
- 2 páry tužkových nabíjacích článkov NiMH 2100mAh so zníženým samovybíjaním (značka Vapex Instant)
- 220V adaptér pre dobíjanie batérií
- 12V auto-adaptér pre dobíjanie batérií
- obyčajný mini-USB kábel pre prepojenie s počítačom
- v cene je aj licencia na softvér Flychart (pre analýzu letov a meranie poláry)
Pridaný bonus
- ručný vrtuľkový anemometer Flytec Alti Windwatch
Voliteľná výbava
- zásuvný modul Bluetooth (pre komunikáciu s mobilom, alebo PDA) - za príplatok ~70eur
- alebo zásuvný modul FLARM (protikolízny vysielač) - nedá sa kombinovať s Bluetooth
(Zásuvné moduly treba namontovať priamo u výrobcu.)
Treba dokúpiť
- SD karta 2GB (funguje aj bez nej). Pozor, väčšie kapacity ako 2GB sú s prístrojom Compeo+ nekompatibilné!
Celkový dojem z používania
Prístroj má toľko funkcií, že návod má skoro 80 strán, a to ešte neobsahuje všetko. Časté vylepšenia firmvéru predbiehajú dokumentáciu, takže niektoré veci v manuáli nenájdete. Prinajlepšom nájdete iba krátku zmienku v histórii zmien k novému firmvéru.
Prístroj plní funkcie letového zapisovača (baro- a GPS záznamu), základných prístrojov (výškomer, variometer, rýchlomer) a palubného počítača (navigácia, počítanie doklzu, McCreadyho rýchlosti, zisťovanie smeru vetra).
Compeo síce nahrádza dva samostatné prístroje - GPS a vário, ale oproti klasickému váriu s vrtuľkovým rýchlomerom má jednu malú nevýhodu - jeho pitotka reaguje iba na rýchlosť vzduchu od 20km/h vyššie (5.5m/s). Inak ukazuje nulu, a nedá sa preto použiť na meranie vetra. Možno aj preto bol k prístroju zadarmo pribalený vrtuľkový anemometre Flytec Altiwatch. Druhou nevýhodou je, že, oproti moderným GPS navigátorom, Compeo nemá normálnu mapu, iba mapu vzdušného priestoru. Ale to je iba asi vec zvyku. Vo vzduchu mapu nepotrebujem. Zišla by sa iba pre navigáciu zvozu po zemi. Ale to je iba detail. Na druhú stranu, oproti všetkým GPS navigátorom, odpadajú zvyčajné nepríjemnosti a stres s prepínaním traťových bodov na súťažiach, presným časovaním odletu na trať a počítaním doklzu do cieľa.
Compeo sa veľmi dobre znáša s používaním na cestách a v kempoch. Akumulátory nie je potrebné vyberať z prístroja - prístroj obsahuje dobíjaciu logiku a meranie teploty akumulátorov. Stačí pripojiť miniatúrny adaptér na 220V, alebo adaptér do auta. Alebo hocičo, čo poskytuje napätie 12V. Do dvoch až štyroch hodín sa dobijú obidve súpravy (po 2 tužkových NiMH akumulátoroch). Dodávané články majú malé samovybíjanie, takže ani pri jarnom lietaní po polročnej prestávke nebudete zaskočení stavom akumulátorov. Prepínanie medzi dvoma súpravami článkov prebieha automaticky. Kapacita akumulátorov je dostatočná na 2–3 normálne letové dni.
Ďalším opatrením, ktoré uľahčuje život počas dlhých výletov v kempoch, bez prístupu k počítaču, je slot SD karty. Každý let môžete nahrávať s veľkou hustotou a na konci dňa si ho uložíte na SD kartu a vnútornú pamäť tým uvoľníte pre nasledujúci letový deň. Compeo vie pracovať s SD kartami s kapacitou max. 2GB.
Ďalej popíšem niektoré zvláštnosti týkajúce sa použitia prístroja pre zaznamenávanie rekordov, pre lietanie na súťažiach, pre meranie poláry a pre použitie napr, na vetroni.
Záznam letu
Compeo+ vytvára IGC záznam, ktorý obsahuje štandardné GPS údaje (GPS čas, súradnice, GPS výška). Okrem toho zapisuje dodatočné 2 údaje vzhľadom k atmosfére - tlakovú výšku (výška pri nastavení na 1013hPa) a pravú vzdušnú rýchlosť – TAS.
IGC záznam sa spúšťa automaticky, alebo ručne. Pri nastavení na "ručne", sa tracklog zapne 2 minúty po zapnutí prístroja a úvodných testoch. Automatická detekcia štartu a pristátia sa riadi pravidlom: 60 sekúnd, 10km/h, 30m prevýšenie. Ukladajú sa iba záznamy s dĺžkou aspoň 3 minúty.
Max. dĺžka IGC záznamu závisí na intervale vzorkovania (dá sa nastaviť v rozmedzí 1-60s). Kapacita vnútornej pamäte je 19200 bodov, takže pri najkratšom intervale 1s je dĺžka záznamu tesne nad 5:20'. V prípade viacerých letov je to dĺžka všetkých letov. Zapisuje sa do kruhového bufferu, t.j. ak dôjde k zaplneniu celej pamäte, začína sa prepisovať jej začiatok. To, že dochádza k prepísaniu najstarších letov by až tak nevadilo. Musíte si dať pozor iba na to, aby pri najhustejšom zázname dĺžka letu neprekročila 5:20' – v tom prípade dôjde k prepísaniu vlastnej hlavičky IGC záznamu, a prístroj nebude vedieť prečítať záznam letu. Preto je bezpečnejšie nastaviť vzorkovanie aspoň na 2s.
Pri niekoľkodňových výletoch mimo civilizácie nemusíte hneď zháňať počítač, pretože IGC súbory sa dajú postupne kopírovať na vloženú SD kartu (max. 2GB) do adresára FLIGHTS (ak neexistuje, vytvorí sa).
Compeo+ vytvára digitálny podpis, a súčasťou IGC záznamu je aj deklarácia úlohy, preto je možné takýto IGC záznam použiť pre uznanie rekordu aj bez zvyčajných papierov potvrdených športovým rozhodcom.
Sťahovanie IGC záznamu do počítača (ak nepoužívate čítačku SD kariet) je zhodné so staršou verziou (Compeo) – v obidvoch prípadoch je to protokol sériového portu. Compeo+ má však namiesto konektora sériového portu USB konektor (štandardný USB mini B), a v sebe obsahuje prevodník USB-sériový port (čip Prolific PL-2303). Preto je potrebné najprv do počítača nainštalovať ovládač čipu Prolific.
Meranie rýchlosti
Snímač tlaku z pitotky meria rýchlosti od 20km/h. Pri nižších rýchlostiach ukazuje nulu. Analógovo, na pravom stĺpci sa zobrazujú rýchlosti iba do 90km/h, ale digitálne až do 300km/h.
Prístroj sa dá použiť aj vo vetroni - len namiesto dodávanej pitotky musíte zaviesť hadičku zo snímača celkového tlaku. Je vcelku jedno, kde je umiestnená pitotka pre celkový tlak, len to musí byť mimo vplyvu medznej vrstvy a úplavu. Problém bude iba so statickým tlakom, ten nemáte kam zaviesť. Bude vám musieť stačiť statický tlak v kabíne. Ten však presne nezodpovedá tlaku v okolitej atmosfére, čím vám vznikne malá chyba.
Aj pri použití na rogale je problém s meraním statického tlaku, zdá sa však, že vhodným tvarovaním prístroja a vetracích otvorov sa chyba statického tlaku a chyba celkového tlaku pitotky vzájomne eliminujú. Aj tak som bol príjemne prekvapený rozsahom uhlov, pri ktorých Compeo ukazuje presnú rýchlosť. Zatiaľ čo klasická pitotka má použiteľný rozsah uhlov plus/mínus 11 stupňov, pitotka Compea má vďaka mosadznému nástavcu použiteľný rozsah až +/- 25 stupňov (pozri obrázok s výsledkami merania v aerodynamickom tuneli).
Pitotka na rozdiel od vrtuľky meria indikovanú (IAS) a nie skutočnú (TAS) vzdušnú rýchlosť, takže vo väčšej výške je skutočná rýchlosť vyššia než prístroj indikuje. Pre udržiavanie pádovej rýchlosti je však dôležitý údaj IAS. TAS je dôležitá pre výpočty doklzu a porovnania s GPS rýchlosťou. Compeo+ sa dá nastaviť tak, aby ukazoval TAS (vnútorne si vypočíta z IAS a výšky letu):
TAS = IAS x odmocnina(1.225 / hustota vzduchu v danej výške)
2000m >>> 82% hustoty >>> TAS = 110%IAS
3600m >>> 70% hustoty >>> TAS = 120%IAS
Meranie poláry
Pre meranie poláry sa dá obmedzene použiť aj IGC záznam. Program Flychart, vie z nameraných bodov odfiltrovať iba tie ktoré sú spoľahlivé (podľa rozsahu a zmeny rýchlosti), urobiť štatistický priemer, a preložiť cez tieto body aproximačnú krivku (kvadratickú Bézierovu krivku). Pre poláru je potrebné zmerať klesanie s presnosťou aspoň +/-0.1 m/s.
Bohužiaľ Compeo+ nezapisuje do IGC súboru klesanie, preto ho treba zistiť z tlakovej výšky.
Presnosť merania výšky je iba 1 meter (dané IGC definíciou), preto pre získanie presnej hodnoty klesania je potrebné výšku priemerovať aspoň 10 sekúnd. Pri samotnom lete je potrebné udržovať režim letu nielen týchto 10 sekúnd, ale aj prvých a posledných 5 sekúnd, a to získame iba jediný bod. Tento spôsob merania poláry je preto dosť nešikovný. Okrem toho Compeo má nedokumentovanú funkciu – nastavenie filtra vária (5 krokov) nastavuje aj filter záznamu barozáznamu. Napríklad, pri strednom kroku (krok 2) je filter vária ~1.2s a filter IGC barozáznamu ~5s. To by však nemalo mať žiadny vplyv na presnosť merania poláry, ak sa pilot drží pravidla o desiatich sekundách.
Druhý, lepší, spôsob spočíva v prenose surových dát z vária do PDA počas letu. Je potrebné mať Compeo vybavené Bluetooth modulom, a Bluetooth musí byť nastavené do režimu NMEA FLYSEN. Vtedy každú sekundu posiela veľa údajov, medzi iným aj skutočnú rýchlosť letu (TAS) s presnosťou na 0.1m/s a klesanie s presnosťou na 0.01m/s. Na strane príjemcu (PDA) sa táto komunikácia javí ako normálny sériový port.
Funkcie pre pretekárov
Pri pretekoch je možné trasu definovať ako pretekársku trasu (Competition route). Vtedy je možné ku každému bodu trasy nastaviť polomer cylindra, a po stlačení tlačítka „WP“ sa bod zmení na štartový cylinder a je možné mu nastaviť aj čas otvorenia cylindra. Pri použití pretekárskej trasy sa pilot nemusí starať o prepínanie bodov – Compeo to urobí automaticky, navyše dočasne zväčší hustotu IGC záznamu, a akusticky signalizuje dosiahnutie cylindra.
Podobne ako Flytec 4030 prístroj disponuje dvoma veľmi dôležitými údajmi pre záverečný doklz. Prvý (A BG WP) hovorí pilotovi, či dokĺže do cieľa. Druhý (Alt a WP) pilotovi ukazuje výšku, v ktorej je súčet času potrebného na nastúpanie a času kĺzania pre dosiahnutie cieľa najkratší (podľa McCreadyho teórie). Tento druhý údaj je dôležitejší, preto je pri dosiahnutí potrebnej výšky farebne zvýraznený (farba pozadia a číslic sa vzájomne vymenia).
Ďalšou užitočnosťou je čas do otvorenia vzdušného štartu. Údaj "Start Race" odpočítava sekundy do otvorenia, a po odpočítaní sa takisto farebne zvýrazní. Údaj "Spd StCyl" ukazuje vypočítanú rýchlosť, ktorou priletíme presne v čase otvorenia cylindra.
McCready
Pre tých, čo o tom iba počuli, ale nevedia ako to funguje, tak McCreadyho krúžok (alebo len MC) je zlepšovák vymyslený Paulom McCreadym niekedy na konci 40-tych rokov. Vďaka tomu sa niekoľkokrát stal šampiónom USA v plachtení a v roku 1956 sa dokonca stal majstrom sveta. MC krúžok pomáha optimalizovať rýchlosť letu tak, aby súčet doby potrebnej na stúpanie a doby potrebnej na preskoky bol čo najkratší, a tým pomáha zvýšiť traťovú rýchlosť (niekde sa to nazýva aj Cross-country speed). Traťová rýchlosť je celková rýchlosť, do ktorej započítavame aj čas stratený na jednom mieste v stupáku.
Popis tohoto zlepšováku je v prvom článku Paula McCreadyho v časopise "Soaring" z marca 1954, na stranách 8-9. Nie je tam síce popísaná samotná McCreadyho teória, ale tá sa dá odvodiť pomocou derivácií. Záver McCreadyho teórie je taký, že optimálna rýchlosť letu (Speed-to-fly) závisí iba na súčte stúpania vetroňa v stupáku a netto-klesania vzduchu na preskoku (bez znamienok). MC krúžok bolo potrebné natočiť na hodnotu stúpania v poslednom stupáku, a pilot potom reguloval rýchlosť letu tak, aby zodpovedala klesaniu podľa hodnôt na obvode MC krúžku. Nebolo to jednoduché, lebo tento postup je iteračný.
MC funkcia na Compeu je vylepšením MC-krúžku. Na obvode ukazateľa vária je prúžok, ktorý ukazuje niekoľko-minútový priemer stúpania (30s-10minút). Prístroj zároveň ukazuje tenkou prázdnou paličkou, aký stupák by zodpovedal našej súčasnej rýchlosti a netto-klesaniu. Pri optimálnej rýchlosti letu by mali byť tieto hodnoty rovnaké, ale je len na vás, či podľa okolností radšej zvolíte konzervatívnejší prístup, a poletíte pomalšie - pri lepšej kĺzavosti (vtedy palička ukazuje nulové stúpanie). Ak pri danej polohe paličky stlačíte tlačítko "MC", tak vás bude prístroj akusticky nútiť, aby ste udržovali svoju rýchlosť, aby stále zodpovedala tejto polohe paličky (= nastaveniu MC krúžku). Je to jednoznačnejšie a ľahšie, ako s pôvodným MC krúžkom - netreba rýchlosti triafať odhadom. MC nastavenie si vlastne volíte polohou hrazdy a rýchlym stlačením tlačítka.
"Skoro stupák" (Near thermal)
Toto je geniálne vylepšenie akustiky. Na normálnych váriách funguje akustika tak, že vám pri 0m/s začína vário pípať, a naopak, nastavujete si klesanie, pri ktorom vám vário "bučí". Nechcete aby vás toto nepríjemné bučanie otravovalo každú chvíľu, tak si ho nastavíte povedzme na -2m/s, aby ste vedeli, že to klesanie je už naozaj príliš veľké, a je čas odísť. Nemáte však informáciu o slabom stúpaní vzduchu. Aj klesanie medzi -1m/s až 0m/s je totiž stúpanie vzduchu, len je nevyužiteľné. Je to však často začiatok blížiaceho sa stupáku pod vami, alebo vedľa vás, a často by prišlo vhod, keby vás na to vário upozornilo. S normálnym váriom však nemáte šancu
Compeo od nejakej verzie firmvéru zaviedlo funkciu "Near thermal", kde si sami zvolíte prahovú hodnotu klesania (ja ho mám na -0.3m/s), pri ktorom vás vário upozorní tónom, ktorý sa podobá na stúpanie, ale je nezameniteľný. Vyskúšal som, a môžem potvrdiť, že je to skvelá vec.
Vzdušné priestory
Do prístroja je možné nahrať max. 300 vzdušných priestorov. Zatiaľ vie kontrolovať hranice iba horizontálne (verzia firmvéru 3.23e), ale v budúcnosti pribudnú aj ďalšie funkcie.
Vzdušné priestory sa môžu skladať z rovných úsekov aj oblúkov, a počet úsekov nie je obmedzený počtom 12 (na rozdiel od toho, čo sa tvrdí v návode). Softvér vie prečítať priestory zo súboru vo formáte OpenAir. Niektoré zo zdrojov OpenAir súborov:
Slovensko v apríli 2011 - autor: Peter Gašparovič
airspace_sk_2011-04.zip
Európa - autor: Ondřej Palkovský (spoluautor Xcontestu)
openair.zip
Bluetooth a SMS funkcie
Okrem NMEA režimu je možné Compeo+ spárovať aj s mobilným telefónom a posielať SMS s GPS súradnicami - buď pravidelne počas letu, alebo ako núdzovú SMS po pristátí, keď je pilot v bezvedomí (nie je schopný do 1 minúty vypnúť prístroj).
Zoznam zobraziteľných číselných údajov
Time (Čas)
Flt Time (Trvanie letu)
Start Race (Odpočítavanie vzdušného štartu)
Cyl Arrival (Rezerva času na prílet k štartovému cylindru)
Vario (Digitálne vário)
Alt 1 (Výškomer 1)
Alt 1 ft (Výškomer 1, v stopách)
Alt 2 (Výškomer 2)
Alt 3 (Súčet výšky nastúpanej počas celého letu)
Alt GPS (Výškomer GPS)
FL (ft) (Výškomer pri nastavení na 1013hPa, v stopách)
QNH hPa (Tlak QNH nastavený vo výškomeri 1, merané v hektoPascaloch)
QNH inHg (to isté, ale merané v palcoch ortuťového stĺpca)
Gnd Spd (Rýchlosť voči zemi)
Air Spd (Rýchlosť voči vzduchu)
Wind Spd (Rýchlosť vetra – spočítaná počas zákruty)
Wind Comp (Zložka vetru v smere letu)
Track (Kurz letovej stopy)
Bearing (Kurz na zvolený bod trasy)
XT Error (Odchýlka od najkratšej spojnice medzi bodmi)
Dist WP (Vzdialenosť do stredu cylindra)
Dst opt WP (Vzdialenosť k okraju cylindra optimalizovaná vzhľadom k ďalšiemu bodu)
Dist goal (Vzdialenosť do posledného bodu trasy – k cylindru, alebo jeho stredu)
Dist Toff (Vzdialenosť k miestu vzletu)
Dist Cyl (Vzdialenosť k najbližšiemu okraju cylindra)
Dist StCyl (Vzdialenosť k najbližšiemu okraju štartového cylindra)
Spd StCyl (Rýchlosť pre dosiahnutie štartového cylindra v čase jeho otvorenia)
Dist therm (Vzdialenosť k poslednému zaznamenanému stupáku)
Dist CTR (Vzdialenosť k najbližšiemu vzdušnému priestoru)
L/D gnd (Kĺzavosť voči zemi - skutočná)
L/D air (Kĺzavosť voči vzduchu)
L/D req (Kĺzavosť voči zemi – požadovaná pre dosiahnutie zvoleného bodu)
L/D goal (Kĺzavosť požadovaná pre dosiahnutie cieľa, cez zostávajúce otočné body)
A BG WP (Bezpečnostná rezerva výšky nad rovinou najlepšej kĺzavosti)
Alt a WP (Optimálny okamih na opustenie stupáku / Prebytok výšky pri dolete do cieľa)
A BG Goal (To isté ako A BG WP, ale cez zostávajúce otočné body do cieľa)
Temp (Teplota vzduchu vnútri prístroja)
SMS p/t (SMS právy čakajúce/odoslané)
- empty – (Prázdny údaj)
FlyLink (Externé snímače teploty – pre balonárov)
FLARM (Stav protikolízneho vysielača/prijímača)