Návody na tvorbu vlastných máp
Ak ste po zhliadnutí týchto stránok dostali chuť vytvoriť si vlastnú mapu, kľudne
sa do toho pustite. Nie je to vôbec ťažké. Stačí si iba prečítať dokumentáciu k
programu GPSmapper.
Vrele vám odporúčam prečítať si najprv návod na stránke
TopoGuide CZ.
Je tam na stručný a zrozumiteľný návod,
od A po Z, ako sa pracuje s programom GPSmapper.
Odporúčania pre autorov nových máp
Fungujúca mapa sa dá vytvoriť nespočetnými spôsobmi, s rôznymi nárokmi na veľkosť
pamäte a rýchlosť prekresľovania displeja. Nasledovné pravidlá a metódy by vám mali
pomôcť vytvoriť malú a rýchlu mapu, ktorá sa bude dať bez problémov používať s
ostatnými mapami z tejto kolekcie.
- ID mapy
- Identifikačné číslo nesmie kolidovať s iným číslom mapy, ktorú chcete použiť.
Neoficiálne bolo dohodnuté, že mapy pokrývajúce Slovensko budú začínať 421xxxxx.
Zatiaľ existujú české mapy vrstevníc - projekt
TOPO, a slovenský
projekt Slovakia Topo Outdoor (STO).
Obsadené sú tieto skupiny:
42100xxx -Slovakia Topo Outdoor
42101xxx -TOPO50, TOPO20
Ak sa chcete pripojiť k projektu STO, zvoľte si vlastné vnútorné trojčíslie v rámci
rozsahu 42100xxx - pre každú mapu jedno. Pre definitívne privlastnenie čísla je
rozhodujúce iba to kedy vašu mapu zverejníte na Internete - prvý bere.
Pre dočasnú potrebu môžete použiť akékoľvek voľné číslo,
tak aby sa vám mapy "nehádali".
- mapové podklady
- Alfou a omegou presnej mapy sú presné podklady. Najpresnejšie súradnice získate
samozrejme tak, že si danú cestu "odšlapete". Ak chcete čerpať z mapy, musíte mať predovšetkým
kvalitnú mapu. Skenované mapy musíte "ortogonalizovať", tzn. musíte ju v nejakom dobrom
grafickom editore ponaťahovať
(odporúčam vyskúšať hugin - Panorama Tools GUI)
, aby poludníky a rovnobežky boli naozaj rovné (a navzájom kolmé).
Inak sa vám nikdy nepodarí spojiť viacero zoskenovaných máp do jednej. Ďalšia zákernosť sú rôzne
súradnícové systémy. Ide o to, že aby sa dala naša krivá zemeguľa zmapovať, premieta sa na nejaký
štandardný elipsoid a až z toho elipsoidu sa robí mapa. Problém je, že tých štandardov je aspoň sto.
Našťastie, dnes už skoro všetci idú podľa súradnícového systému GPS84, ale predtým tomu
tak nebolo. Ak máte nejaké staré vojenské mapy, bacha na súradnice! Rozdiely môžu byť v stovkách
metrov.
- stratégie tvorby mapy
- Naozaj nepréhaňam - keď už raz začnete pracovať nejakým spôsobom, je veľmi pracné
tento spôsob zmeniť. Ponúkajú sa tri spôsoby:
1. všetky objekty naskladáte do samostatných súborov
(vo formáte OziExplorer), a tie potom "inkludujete" v hlavnom dokumente
(poľský formát), kde im pridelíte vrstvy a napíšete všetky nastavenia mapy.
2. V programe Mapedit si naklikáte objekty jedného typu (rieky, cesty), a uložíte
do samostatného súboru (poľský formát). V nejakom dobrom textovom editore necháte
vpísať vrstvy všetkým objektom v súbore (pomocou skriptu, alebo regexp's).
To zopakujete pre typy objektov, a nakoniec ich
inkludujete do hlavného dokumentu.
3. V programe Mapedit všetko naklikáte, a uložíte do jediného súboru.
Posledný spôsob je síce veľmi jednoduchý, ale vznikne vám obrovský súbor, a všetko
budete mať iba v jednej vrstve. Je takmer nemožné vrstvy nejako hromadne ponastavovať.
Prvý spôsob má nevýhodu v tom, že potrebujete program OziExplorer, robí sa s ním trochu ťažšie,
a mená sa dajú automaticky prideľovať iba podľa názvov waypointov. Najvýhodnejší
je druhý spôsob, lebo máte flexibilitu ako pri prvom spôsobe (dodatočne ľahko zmeníte vrstvy),
ale pritom objekty editujete vizuálne, ako pri treťom spôsobe, a na jednom mieste (ikony aj názvy).
- vrstvy (levely)
- Problém vrstiev má dve časti: koľko levelov (a ktoré), a čo do nich dať. Riešením
musí byť kompromis.
Stručné vysvetlenie významu vrstiev:
pri tvorbe mapy sa každej vrstve prideľuje nejaký
"grid level" (číslo od 1-24) a tomuto číslo zodpovedá zoom, pri ktorom bude vrstva
viditeľná. Tento "grid level" slúži aj na zmenšovanie rozsahu mapy pri záverečnej kompilácii
mapy gpsmapperom. Gpsmapper sa "pozrie" aká detailná je daná vrstva (aký má zoom), a podľa
toho zjednodušuje tvary objektov na tejto vrstve, a výsledný *.img súbor je menší.
Ak v mape chýba nejaký level, použije sa najbližší hrubší. Tak je možné ušetriť veľa pamäte.
Príliš veľa vrstiev znamená veľké pamäťové nároky a pritom rozdiely medzi susednými vrstvami
sú veľmi zanedbateľné. Ak by bola v mape iba jedna vrstva, tiež by
to nebolo dobré. Ak by táto vrstva bola podrobná (vysoký "grid level") znamenalo by to, že
uvidíme mapu iba pri tomto jednom zoome, a pri všetkých ostatných sa ukáže iba zabudovaná "basemap".
Ak by bola hrubá (nízky "grid level"), uvideli by
sme ju pri všetkých podrobnejších zoomoch, ale bola by nám nanič, lebo by jej chýbali všetky detaily.
Mapy STO by mali obsahovať vrstvy potrebné pre chôdzu (zoom 120-200m), bicykel (300m-1.2km),
rogalo+paragliding (1.2km-2km), a jednu veľmi hrubú vrstvu pre rýchle posúvanie sa v mape (8km).
Odporúčané hodnoty gridlevelov pre jednotlivé vrstvy:
levels=5
level0=23 -viditeľná pri zoome 200-300m (presnosť detailov 3m)
level1=21 800m-1.2km
level2=19 3km
level3=18 5-8km (presnosť detailov 100-300m)
level4=17 *** posledná prázdna vrstva ***
Zoom0=0 -kvôli jednotnému zobrazovaniu v programoch MapSource, Mapedit, ...
Zoom1=1
Zoom2=2
Zoom3=3
Zoom4=4
V prípade, že máte v mape aj podrobné vrstevnice (interval 10-50m), dajte ich radšej
do osobitnej mapy s jedinou vrstvou:
level0=24 -viditeľná pri zoome 120m (presnosť detailov 1.5m)
Tým, že bude v osobitnej mape, bude sa dať osobitne natiahnuť (pre tých čo majú málo pamäte),
a vďaka veľkému gridlevelu nebude spomaľovať zobrazovanie pri zoomoch používaných
pri rýchlejšom pohybe (bicykel atď.).
Odporúčané rozdelenie objektov do vrstiev:
vrstvy 0 1 2 3 mestá a významné obce, cesty spájajúce okresy
vrstvy 0 1 2 stredne veľké obce, vodné toky, kempy, reštaurácie
vrstvy 0 1 všetky ostatné obce, ostatné asfaltky, vrcholy, sedlá, pristávacie plochy
vrstva 0 poľné cesty a chodníky, závory, vrstevnice, vodné pramene, el. vedenia, chaty
V každej vrstve môžeš nadefinovať inú hranicu mapy (plošný objekt 0x4b). (Umožňuje
to až cgpsmapper 0.73.) Nezabudni pri vytváraní tejto hranice myslieť na dostatočnú
rezervu (aspoň na 1/2 displeja pri danom zoome) - hlavne pre level1 a ďalej. Je mrzuté,
keď pri navigácii v teréne prejdete túto hranicu a zmizne vám polovica mapy.
- Pozadie mapy a priehľadnosť
-
Pozadie mapy sa vytvára automaticky ako obdĺžnik. Tento obdĺžnik prekreslí zabudovanú
"basemap" (mapu ktorá sa nedá z prístroja vymazať). Ak naopak chcete vidieť obidve
mapy súčasne, musíte vašu mapu vytvoriť ako priehľadnú - stačí do hlavičky pridať
tento riadok (a musíte používať gpsmapper 0076A alebo novší):
[IMG ID]
...
Transparent=Y
To netreba robiť, keď chcete vidieť súčasne niekoľko vlastných máp (bez basemap)
(aspoň môj eTrex Legend tak funguje). Ak chcete vidieť za vašimi mapami "basemap",
musí byť každá mapa priehľadná.
Od verzie gpsmapper 0074, môžete definovať iný tvar pozadia, ako je ten automatický
obdĺžnik. Definujete ho nejakou plochou [RGN80], ktorá obsahuje riadok "Background=Y".
Ak zvolíte pre túto plochu typ objektu "0x4b" (Background), nemusíte ten riadok
pridávať. Ak to chcete mať zaručene, môže to vyzerať takto:
[RGN80]
Type=0x4b
Background=Y
...
Levels=3
Data0=...
[END-RGN80]
Dajte si hlavne pozor, aby táto plocha bola v hladine 0 !
- Priradenie značiek jednotlivým objektom
-
-----------Plošné objekty (RgnType=0x80) ------------------------------
široké rieky 0x46
jazerá, priehrady 0x3c
malé rybníky 0x41
pristávacie plochy 0x07
hranica mapy (okraj) 0x4b
-----------Čiarové objekty (RgnType=0x40) ------------------------------
diaľnice 0x01 (názov=číslo cesty)
cesty spájajúce okresy 0x02
ostatné asfaltky 0x05
poľné cesty 0x0a (zjazdné autom)
chodníky (aj bicyklom) 0x16
chodníky (nezjazdné) 0x16 (existujú také vôbec?)
železnice 0x14 (názov=číslo trate)
rieky 0x1f
vrstevnice -dôležité 0x21 (interval 100m (hory), alebo 50m (nížiny))
vrstevnice -ostatné 0x20
hĺbnice 0x24
el. drôty 0x29
-----------Bodové objekty (RgnType=0x20) ------------------------------
mestá a významné obce 0x0a
stredne veľké obce 0x0c
ostatné obce 0x0d
-----------Bodové objekty POI (RgnType=0x10) ------------------------------
autokempy 0x2b03
krčmy, bufety 0x2d02
pizzerie 0x2a0a
reštaurácie 0x2a00
pošty 0x2f05
žel. stanice 0x2f08
vrcholy kopcov, sedlá 0x6616
vodné pramene 0x6511
závory na poľ. cestách 0x2f16
nebezpečie na ceste 0x5700 (ostré kamene apod.)
odstavné miesto na ceste 0x2f0b (kde sa môžu autá obísť na úzkej lesnej ceste)
chaty (horské, lesné) 0x6402
pamätníky 0x640b
razcestniky, tabulky 0x2d05
cvičné terény (lietanie) 0x2c05
[homepage]